پنجشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۸۸

زبان رياضی

یک ایمیل با مزه از عزیز شفیع خانی اومد با عنوان این که چرا معلمهای ریاضی خودکشی می‌کنن. توش چند تا تصویر از اشتباهات ریاضی بود. اول اونارو اگه ندیدید ببینید










کلی خندیدم. اما چیزی که بعدتر به نظرم رسید این بود که در واقع دو تای آخری، اگه خدا وکیلی به قضییه نگاه کنی، نمی‌تونی بگی مطلقا اشتبا‌ن. سه تای اول این طور نیستن. این ربطی به بیسوادی (یا بامزه‌گی) دانش‌آموزکه هر پنج مورد نشون میدن نداره.



قضییه به زبان استفاده شده بر‌می‌گرده - زبان معمول انسان تعبیرپذیر و نیت‌پذیره - و با زبان ریاضی متفاوته - زبانی که فقط یه معنی داره، و یا اشتباهه یا درست. 


همین متنی که من نوشتم به زبان معموله - شما به تعبیری بگیرید که درست در بیاد.

۹ نظر:

  1. مریم شاگرد اسبق۱۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۱۱

    نمی دونم بالاخره می تونم اولین چراغ نظرات را روشن کنم یا نه؟ ولی امیدوارم مطالب مفیدی را اینجا ببینیم. البته به طور مداوم

    پاسخحذف
  2. همون مریم قبلی۱۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۲۷

    یا مشکل از چشمای منه یا از سیستمم ! من کلا 3 تا عکس می بینم حالا نمی دونم چطور از این 3 تا، دوتای آخر و سه تای اول با هم متفاوت اند. دوباره گیر دادن های من شروع شد

    پاسخحذف
  3. وبلاگ نو مبارک! یک سئوال در مورد تصویر شماره3 داشتم. سبیل یارو بلوند بود یا ریشش؟

    پاسخحذف
  4. ممنون - باور کنید من کلمه‌ی بلوند رو نذاشتم - همینطوری تصویر به دستم رسید و گذاشتمش.

    پاسخحذف
  5. این بچه ها هیچ وقت بلد نیستن درست جواب بدن. جواب خوب برای تصویر یکی مونده به آخر اینه: به من چه٫ زنگ بزن پلیس ۱۱۰. آخه مگه من علافم؟ خودت گمش کردی از من می‌خواهیش؟

    پاسخحذف
  6. احتمالا اینا هم مثل ما یه استاد داشتن که سوالای امتحانو چند مدل میداده این بیچاره هم جوابای اون گروهو اشتباهی از کنار دستیش نوشته!

    پاسخحذف
  7. سلام دکتر. وبلاگتون مبارک.

    پاسخحذف
  8. سلام. یک سوال برام پیش اومد. در مقام یک مصحح چند بار در مقابل جواب های غیر معمول دانشجوها در امتحانات مثل این نوشته فکر کردید؟ یعنی به نظرتون چند درصد از سوالها خارج از کانال درس و جزوه می تونند جوابهای متفاوتی داشته باشند؟
    راستی منزل نو مبارک.

    پاسخحذف
  9. راستش زیاد دنبالش نبودم - ولی از اون بدتر مورد بوده که اصلا سوالم اشکال داشته.

    پاسخحذف