جمعه، دی ۱۱، ۱۳۸۸

پیمان حلف الفضول

اینطور که اومده پیغمبر (ص) در بیست سالگی در یک پیمان‏ براى ‏جلوگيرى از ظلم و تعدى زورگويان و بمنظور دفاع ازستمديدگان شرکت کرد؛ پیمان حلف الفضول. ماجرا اینه که یه نفر از قبائل دیگه به مکه اومد و جنسی رو به یه نفر مکی فروخت، ولی در وقت تسویه مکیه پول نداد. فروشنده سراغ تعدادی از بزرگان مکه می‌ره ولی نتیجه نمی‌گیره. فروشنده به بالای کوهی در ناحیه می‌ره و با عباراتی ماجرای خودش رو می‌گه. یکی از عموهای پیغمبر (ص) وقتی ماجرا رو می‌شنوه می‌گه: این فریاد را نمی‌توان نشنیده گرفت. او توانست تعدادی از قبائل رو با خودش همراه کنه و پیمان زیر رو بستند:


نبايد به هيچ شخص غريب يا غيرغريبى ستم شود، و بايد حق مظلوم از ظالم گرفته شود.

اونا سراغ خریدار می‌رن و حق فروشنده رو می‌گیرن. اونا در موارد دیگه‌ای هم تونستن حق مظلوم را بگیرن.


پیغمبر (ص) پس از بعثت در مورد این پیمان گفته‌اند:


براستى كه در خانه عبد الله بن جدعان شاهد پيمانى بودم كه خوش ندارم آنرا با هيچ چيز ديگر مبادله كنم، و اگر در اسلام  نيز مرا بدان دعوت كنند اجابت‏ خواهم كرد و مى‏پذيرم.


برداشت من اینه که عدالت یک مفهوم انسانی و بیرون‌دینیه. یعنی خودش ملاکه نه این که به دنبال چیزی بیاد.


منبعی که من استفاده کردم اینه:

درسهايى از تاريخ تحليلى اسلام جلد 1 صفحه 309 - رسولى محلاتى


۴ نظر:

  1. الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم

    پاسخحذف
  2. امیدوارم و از خدا میخوام که فهم درک حقیقت را به همه بده.عدالت را خدا قرار داده و دین را هم.انسان ذاتا دیندار است.کاری به بی دینی بعضی ها ندارم اما اصل بر این است که انسان واقعا به تحقق این حرف باور داشته باشد.این روز ها به این فکر می کنم که چرا به مظهر کامل عدالت و انسانیت و حقیقت جسارتی در این حد شد و ما چشمانمان را بر حقیقت بستیم.خدا کنه شما جزو این دسته نباشید چون حق(بخوانید عدالت)با همه وجود در معرض دید ما قرار گرفت.

    پاسخحذف
  3. انسان موجود عجیبیه، همیشه از ظلم و بی عدالتی بیزاره. ولی علی( علیه السلام) را به خاطر عدالتش کشتند نه بی عدالتی.

    پاسخحذف
  4. امان از روزی که به نام دین و دفاع از دین مردم بی دفاع قربانی بشن.
    دین اگر به جای رهایی بخش بودن عامل زور گویی عده ای بشه باید به خدا پناه برد.

    پاسخحذف